Inre eller yttre motivation?

11 Okt

De finns gott om förespråkare som anser att  människans prestationer bäst styrs genom yttre motivation i form av morötter och piskor. Andra anser att vi måste lita till våra inre drivkrafter som viljan till självbestämmande, meningssökandet och strävan efter en god prestation.

Idag verkar vi ha ett samhälle som tydligt väljer antingen eller.  Vad väljer du? Hur utvecklas du bäst?

2 svar to “Inre eller yttre motivation?”

  1. KusinVitamin oktober 11, 2012 den 8:24 e m #

    Inre motivation för hållbar utveckling. Men även en slags yttre då dom i min närhet tror på mig och jag blir sporrad.

    • cinaungh oktober 12, 2012 den 1:47 e m #

      Ja, jag tror nog ungefär som du att den inre motivationen är nödvändig för att uppnå långsiktig utveckling. Om inte den egna vilja finns blir det svårt…Men samtidigt mår vi såklart bra av omgivningen bekräftelser. Jag tycker mig se att kreativa jobb bygger mer på den inre motivationen medan plikten styr med den yttre. Så tänker jag just nu….

Lämna en kommentar