Vad var det han hette?

20 Mar

Ja, nu är det dags för ännu en bekännelse.
Jag är dålig på att komma ihåg namn.
Nä, så kan jag inte skriva…Om jag förväntar mig att jag inte ska komma ihåg kan det ju inte bli annat än problematiskt. Så jag vänder på det och säger att hädanefter ska jag bli bättre på att komma ihåg namn.

200namn_ny620_582853b

Jag jobbar på Lärcenter i Falköping där cirka 800-1000 personer passerar på en vecka. Jämfört med mina tidigare arbetsplatser är flödet enormt. På en vecka kan jag möta många nya bekantskaper. När jag hälsar på en ny person skapar jag mig ett första intryck och anstränger mig för att själv ge ett gott intryck. Detta tar en stor del av min uppmärksamhet på bekostnad av personens namn. Men från och med nu ska jag även klara av att memorera namnet.

Jag ska helt enkelt bli namnproffs genom följande strategi:
1) Upprepa namnet direkt i huvudet.
2) Associera till någon med samma namn.
3) Skapa en bild i huvudet där jag kopplar ihop personens utseende med namnet. Gärna galet.

Hur gör du för att komma ihåg vad människor heter?

2 svar to “Vad var det han hette?”

  1. Freedomtravel mars 22, 2013 den 9:15 e m #

    Mitt problem är istället att jag inte känner igen folk… Jag brukar behöva träffa en människa minst ca 3 ggr innan jag känner igen dem. Väldigt pinsamt på konferenser och sånt när man träffar en massa människor som man BORDE känna igen…

  2. Skatan april 2, 2013 den 4:49 f m #

    Jag har försökt allt … och jag menar allt: hitta på kluriga betydelser, associera till någon med samma namn …som du föreslår … men då har jag blandat ihop det med vem jag associerade med etc etc … Nu erkänner jag rakt ut: Jag känner igen dig men har så svårt för namn, jag kommer inte ihåg dem. Vad heter du nu igen, jag heter Eva … eller liknande.

    Utan att skämmas.

    Men jag är ju gammal också 🙂

    Kram!

Kommentera

