Ordets makt och mitt ärr

5 Mar

Att äga språket är makt.

Det fanns en tid när jag kämpade i uppförsbacke med mitt skrivande. Under grundskolan klarade jag mig utmärkt men en bit in på gymnasiet sjönk mitt självförtroende. Jag kände mig missförstådd, blev frustrerad och den onda cirkeln var i snurrning. Skrivandet började ta emot och jag ville helst undvika de jobbiga stunderna. Jag var nära att kapitulera men till slut lyckades jag vända och tog mig vidare. Men några små ärr finns kvar än idag och det är faktiskt en av anledningarna till att jag bloggar. Jag vill våga skriva och uttrycka mig offentligt.

Idag tycker jag det är roligt att skriva men det finns en utsatthet i att ha en offentlig blogg. Jag kan aldrig styra vilka ni är eller hur ni tolkar och uppfattar bloggen. Det måste jag acceptera och förhålla mig till. Det är jag som förmedlare som bestämmer innehåll och det är ni som mottagare som köper eller ifrågasätter innehållet. Således är makten både hos mig och er.

20110123-021814

Att äga språket är makt.

Kommentera

