Tålamod, tvivel och beslutsångest

18 Feb

Ibland är det som om målet inte kommer fort nog.
Resultat, framgång, känslan av att klara något.
Tålamod och påminnelse att livet är en resa, tänker jag då.
Att nå resultat på en gång gör ju livet lite mer meningslöst.
Motgången är språnget framåt när vi fått distans och överblick.
Säger jag till mig själv för att bli tålmodigare…

Hur ska det gå nu egentligen?
Har du inte tagit dig lite väl mycket vatten över huvudet?
Så kom det igen…det där tvivlet på om något ska hålla.
Tvivlet kring små som stora saker i livet. Kommer handtaget på matkassen släppa eller duger inlägget jag lägger ut? Tvivla inte så mycket Cina. Det gör ju inget om kassen brister eller inlägget blir fel.
Säger jag till mig själv för att bli mindre tvivlande….

Konsten att kunna välja eller inte välja. Många av mina viktiga beslut i livet har präglats av en känsla av slump ( läs Cina har beslutsångest och hamnar därför ofta i slumpdilemman). Gymnasievalet och högskoleutbildningsvalet var ovissa in i det sista.Vårt husköp gick via en privat annons där släktingen som visade huset storrökte inomhus och blev biten av sin hund. Ska vi verkligen köpa detta hus? Jag tror livet tränat mig mycket på att med korta deadline ändå komma fram till ett beslut som håller.
Säger jag till mig själv för att minimera min beslutsångest…
Detta argument håller dock inte vad gäller val av maträtt på restaurang.

beslut

Vad är det som gör att jag tvivlar och får beslutsångest över att välja det ena eller andra? Jag styr ju över mitt liv och vilken väg jag ska gå men likväl känns mycket som en slump. Mitt liv formas och blir summan av mina slumpartade val. Konstig tanke…Den korta stunden innan deadline för ett beslut känns så oviss. Osäkerheten kryper inpå och tankeprocessen accelererar tills det inte finns något annat att göra än att gasa eller bromsa. Slutsatsen är i vilket fall att det är tur det finns slumpartade beslut. För mig har det varit utvecklande och bra att sakna tålamod, tvivla och ha beslutsångest. Annars hade jag ju inte kommit dit jag är idag! 😀

3 svar to “Tålamod, tvivel och beslutsångest”

  1. Jörgen februari 18, 2013 den 7:30 e m #

    spännande ämne … det fina med beslut är att de sällan i ett lite längre o större perspektiv är så viktiga som man i stunden upplever dem … är ”kompassen” rätt inställd så hamnar man nog ändå på ungefär samma ställe även om det finns kortare eller längre sträckor … dem kanske ändå inte är så slumpmässiga som man kan tro när det gäller ”kompassriktningen” 😉

    • cinaungh februari 20, 2013 den 8:10 e m #

      Håller med helt. Det som känns som en slump är nog i själva verket snarare en inre kompass…Börja blogga så jag kan följa dina tankar mer!

      • Jörgen februari 21, 2013 den 5:41 e m #

        hahaha … nee, blogga e inget för mig … men det e kul o vrida på perspektiv o se saker från olika håll … fortsätt du … kul o tänkvärd blogg!

Kommentera

