Vi lever i möjligheternas tid

12 Feb

Vi lever i möjligheternas tid läste jag idag. Så klokt skrivet av en klok människa. Men det finns en baksida/framsida med denna klokskap. Jag får syn på min egen baksida. Ibland blir jag trött på mig själv. Jag vill så mycket med skolan men ändå upplever jag mig själv som gnällig, jobbig och negativ.Varför gör hon på detta viset?

rumpnissar

Ja, varför gör jag på detta viset?
Kanske är det för att skolan har en så viktig funktion i samhället att jag verkligen vill eftersträva en skola för alla där möjligheter att lyckas skapas för alla dess olikheter. Misslyckade betyg i nian vet vi har en stark koppling till utanförskap och därför borde det förebyggande arbetet och tidiga insatser än mer betonas. Men inte hjälper det att klaga. Det är ju konstruktiva förändringar och förstärkningar av det positiva som utvecklar mest. Så låt oss lägga fokus på det istället.

Lärarna sliter varje vecka för att alla elever ska få bästa förutsättningarna för att lyckas. Deras slit når måhända till anhöriga runt barnen men ingalunda till den stora massan. Här måste det till en förändring. Så länge media, politiker och fackorganisationerna levererar negativa beskrivningar får skolan lida och statusen sjunker. Det finns otroligt mycket som är bra om som vi ska vara nöjda med.
Dagligen gör lärare skillnad för våra elever.
Dagligen genomförs fantastiska lektioner som utvecklar elevernas lärande.
Dagligen får elever känslan av att duga och kunna.

Vi finner det vi söker så min uppmaning är att vi alla hjälps åt att lyfta skickliga lärare, ta del av framgångsrika lektioner och lära av de som lyckas. Låt oss alla tala gott om lärarna och Sveriges skolor!
Vi lever i möjligheternas tid!

Kommentera

