Att hitta flow…

9 Feb

71 grader.
Det är brantare än fritt fall på Skara Sommarland.
Det är vinkeln på dagens störtlopp i Schladming när det är som brantast.
Här kör de i över 125 kilometer i timmen.

Vad krävs för att klara detta?
Mod, styrka både fysiskt och psykiskt, balans, teknik och flow…
Flow är det där sköna tillståndet som infinner sig när vi gör något utmanande och gör det bra.
Flow är när allt klickar på plats eller att något bara flyter på utan känsla av ansträngning. Som om det vore magiskt förutbestämt att det ska gå.

Tiden blir obetydlig kanske rinner den i väg utan att vi märker. Vi skärmar av omgivningen och har en intensiv närvaro på uppgiften. Flow är en mycket intensivt angenäm upplevelse som infinner sig när vi är aktiva och anstränger oss på något sätt. Att bli uppfylld och känna ett välbefinnande mitt i utmaningen är så häftigt.

Var upplever du flow?
Jag kan få det tex i joggingspåret, av en utmanande uppgift på jobbet, när jag bloggar eller av sång.
Det är mina intressen som styr mitt flow men också vilka kompetenser jag har och utvecklar.
Kanske är det i ett flow jag presterar allra bäst?

För mig innebär flow ett tillstånd jag eftersträvar. Min motivation hämtar kraft och jag blir både effektivare och produktivare. Det betyder att jag lyckas bättre med flow. Flow- att få ett flöde som ger en känsla att livet flyter på av sig själv.

flow

Så sök:
• Utmaningar. Hittar du dem utvecklar du ditt mod, din vilja och ditt intresse.
• Ansträngningar. Genom ansträningar tränar du upp din koncentration och envishet
• Resultat. I ett flow kommer du känna att du är på rätt väg
• Belöning. Ett flow ger glädje i stunden och självkänsla i längden

Ut och sök dina flow. Det lönar sig och livet blir så mycket häftigare!
Idag har Axel Lund Svindal flow.
Vilken dag har du flow?

Kommentera

