Om hat…

6 Feb

Ja, vi är nog många som förfasas och är upprörda över innehållet i kvällens debattprogram om näthatet mot kvinnor. Jag är upprörd utan att ha sett mer än youtubeinslaget.
Men för mig är det tyvärr ingalunda något nytt.
Troligen inte för er heller.
Hatet ( i det här fallet näthatet) mot en grupp ( i det här fallet kvinnor) har legat och pyst i kommentarsfälten länge. Jag tror vi alla mer eller mindre uppmärksammat det tidigare men det kanske är först nu vi förfasas så tydligt kollektivt?!

hatet

Jag funkar så. Jag går igång, förfasas och så blir det inte mer än så. Det där viktiga steget att faktiskt göra skillnad glöms bort…En synvända borde ju då vara att istället för att förfasas bli konstruktiv. Vad ska jag göra för att bidra till en positiv förändring? Vad ska jag göra i morgon?

I morgon ska jag tänka lite extra på hur jag behandlar min omgivning. Jag ska finnas med i ett kommentarsfält och bidra med ett icke-hat.Jag ska berömma och gilla! Men jag ska också bemöta hatet genom att markera och säga emot.

I morgon ska jag vara lite mer konstruktiv mot hatet. Hur ska du vara i morgon?

Kommentera

