Framtidens lärande ska utgå från hur vi lär oss

2 Feb

Hur ska vi lära i vår tid?
Bernie Trilling och Charles Fadel har skrivit en bok om detta där de använder cykeln som en metafor för att beskriva hur organisationen och flödet av lärandet rör sig framåt. Dagens hjärnforskning stöder deras tänk och påtalar hur bilder och metaforer förstärker lärandet och stärker minnet.

0910-slm.indd

Dr John Medina, som är chef för Brain Centrum för Learning Research i Seattle, påstår att det visuella är vår mest dominanta sinne och att det upptar ungefär hälften av hjärnans resurser.Kontentan v hans resonemang blir att vi lär och minns bäst genom bilder och metaforer, inte genom skriftliga eller talade ord. Detta torde medföra stora förändringar i hur vi organiserar och arbetar i skolans värld. För om vi vill öka lärande bör vi anpassa oss efter hur våra hjärnor lagrar. Troligen kan vi effektivisera lärandet enormt eftersom hjärnan , enligt olika forskare, kan registrera bildinformation upp till 60000 gånger snabbare än skrift.

Så vad vet vi mer om lärande? Jo, bland annat det här:

hur vi lär

Framtidens lärande ska utgå från hur vi lär oss!
Eller vad tycker du?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: