Vad innebär ett innovativt paradigm för min vardag?

22 Jan

Innovation, Cina, innovation är dagens och morgondagens paradigm…Hmm, det torde ju innebära att jag måste anstränga mig för att tänka om och tänka nytt annars blir det ju det gamla invanda som styr.

Inte tänka i boxen, ej heller utanför utan snarare tänka utan box helt och hållet. Inte lätt…

global-paradigm-change

Jag ska alltså utveckla min förmåga att få nya idéer som ännu ingen annan tänkt…eller åtminstone förnya. Att se innovation som ett resultatet av en utvecklingsprocess där det också måste få vara helt okej att pröva och misslyckas för att därefter pröva igen. Visst låter det kul?

Faktum är ju att vetenskapen är full av uppfinningar och upptäckter som tillkommit av en slump. För att skapa kreativa och innovativa miljöer ska jag söka mig till nya och oväntade möten och gruppkonstellationer. Eller förresten möten Cina, är möten en kreativ miljö? Njae, men det kanske kan bli, Disney hade ju mer kreativa miljöer där just nytänkande var det viktiga.

Att gå på känsla, att behålla det oformliga. Bilder, tänker jag, är så mycket friare än ord. Att utgå mer från bilder kanske? Och sen korsa olika områden…

Troed beskrev igår att vi skulle bli bättre på intryckande. Inte uttryck, utan tvärtom. Att bevaka och följa oliktänkande människor. Gör jag det? Näe, lite flockdjursbeteende har jag allt även om jag försöker jobba med en sidan hos mig själv.

Sen är det ju det där att göra värderingar. Att se värderingar som ett verb, ett ständigt pågående verb. Jag ska inte luta mig tillbaka och tänka att jag minsann är för jämställdhet eller kanske månggifte. Nä, det är i görandet mina värderingar syns. Inte i text och ord…Och aldrig färdigbearbetet.

Ja, det är bara några av alla de tankar som surrar runt. Det här med innovationsparadigm kräver mycket tanke- men framförallt görahandlingar.

paradigm-shift-cartoon

Frågan är om jag är kvar i ägget eller om jag är nykläckt?
Vad är du?

2 svar to “Vad innebär ett innovativt paradigm för min vardag?”

  1. Ida Carlgren januari 22, 2013 den 5:26 e m #

    Cina, det är onekligen fantastiskt att få följa dina tankar, inspireras och tänka till.. Årets bloggare 2013 ❤ Kram

    • cinaungh januari 27, 2013 den 7:27 f m #

      Tack Ida! Du är allt för snäll. Din kommentar säger mer om dig än om mig…<3 kram

Kommentera

