Hur ska du få fram ditt budskap?

16 Jan

How-to-Communicate-Effectively (1)

Innehållet i det vi säger är inte så viktigt som vi tror.
Ja, jag vet det låter märkligt men det är faktiskt så att andra faktorer har större betydelse när något kommuniceras. Känslorna som väcks är tex betydligt viktigare.

Den där människan som fångar din blick.
Den där personen som utstrålar målmedvetenhet.
Den med mycket inlevelse.Den där som får dig att bli arg, upprörd, misstänksam, ledsen, glad, fundersam eller lycklig.
Det är den som fångar ditt intresse.

Är du tveksam så fundera över vilka människor som väckt ditt intresse. Hur är dom?
Många av mina förebilder är såna som lyser upp och tar rummet.

Stephen R. Covey har gett ut en bok om tidlösa principer för alla kontakter mellan människor. Dessa 7 goda vanor är:
1. Proaktivitet
2. Börja med målet i sikte
3. Gör det viktigaste först
4. Tänk vinna/vinna
5. Sök först att förstå, sedan att bli förstådd
6. Skapa synergi
7. Vässa sågen

Warren Beatty lär ha sagt att: ”Människor glömmer vad du säger, men de kommer ihåg hur du fick dem att känna sig.”

När jag vill presentera något hamnar jag oftast i att fila på min layout i presentationen. Men det är ju egentligen en dålig prioritering. Istället borde jag tänka in människornas känslor och tänka på mina vanor.

Hur kommer de känna sig?
Vilka vanor behöver jag förbättra?
Sen borde jag även tänka över vad jag själv utstrålar.
Gillar jag det jag gör? Nervös?
Allt i mötet är kommunikation. Allra mest det som inte sägs.
Så hur ska jag göra i fortsättningen för att bättre väcka känslor?
Vad tänker du?

Kommentera

