Jag ska INTE äta kexchoklad…

13 Jan

I morse läste jag ett intressant inlägg om en undersökning jag missat. Stanfordpsykologen Walter Mischel gjorde ett Marshmallow-experiment på fyraåringar där de fick välja på att antingen äta en maschmallows eller vänta med den första och 15 minuter senare få en till om de lyckades vänta.

Resultatet:
1/3 åt upp direkt
1/3 försökte hålla sig men hann äta innan läraren kom
1/3 klarade att vänta 15 minuter

Fjorton år senare följdes barnen upp. Skolresultaten jämfördes liksom social status och det visade sig då att de som lyckades vänta 15 minuter lyckades bättre i allt. De fick högre resultat, samarbetade bättre och hade ett bättre självförtroende.

Det positiva med dessa studier är att det som lett till framgång är, enligt forskare, möjligt att träna upp för oss alla. Vi kan träna självdisciplin och viljestyrning.

Hur är din disciplin? Själv inser jag att det finns en del att lära här. Jag får nog helt enkelt ingå i ett träningsprogram där jag köper små frestelser och tränar att avstå. Just nu finns det sju kexchoklad i vårt skafferi. Om jag skulle se till att ingen av dem blir uppätna av mig? Ja, det borde gå…

file_94_13

Hur ska du träna din viljestyrning?

Kommentera

