Morgonpromenader och sociala medier- med eller mot?

6 Jan

Jag älskar morgonpromenader!

Photo 2013-01-05 17 45 01

Att möta solens uppgång och ladda inför en ny dag ger så mycket energi att kroppen spritter bara jag tänker på det.
På morgonpromenaderna sker något märkligt. Eller märkligt och märkligt, kanske snarare naturligt. När jag möter människor som promenerar på berget är det självklart att vi byter några ord. Skulle jag möta samma människor på stan är det ytterst osannolikt att en dialog uppstår. Troligast är att vi varken ser eller hälsar på varann. Märkligt…
Två helt olika miljörelaterade kulturer?

Sociala medier splittrar också människor i olika kulturer. De finns dom som tycker det är trams och vägrar att gå med. Beroende på vilken kultur vi skapat kan vi välja att ta nya kontakter eller inte. Det finns dom som inte kan tänka sig att adda en person de inte känner väl och så finns det såna som jag som inget hellre vill än att hitta nya kontakter som kan utveckla och berika.

Jag tror på en framtid med större öppenhet. Ökad transparens verkar faktiskt vara framtiden. Så jag försöker hänga på genom att nätverka och samspela över gränser. Och jag gillar det jag möter. Möten som aldrig annars skulle blivit av, möten som fysiskt skulle vara nästintill omöjliga. Jag tycker också om att vara öppen med vem jag är och vad jag står för. Allt detta har blivit medvetna val från min sida. Antingen söker jag kontakter som kan utveckla mig eller också blir jag än mer ifrånsprungen. Jag väljer att ta rodret själv! Jag följer mitt flöde…

Nu antar jag att du börjar fundera över hur jag får ihop detta inlägg. Jo, jag har tidigare visat en studie som kommit fram till att promenader är den miljö där vi är mest innovativa. Kanske har promenaderna lett till min ökade transparens?

Öppenhet-ger-trivsel-och-motivation-300x225
http://www.netsurvey.se/2012/07/10/var-dig-sjalv-pa-jobbet/

Välj riktning och fortsätt gå. Vill du prata med människor gå ut i naturen. Vill du slippa prat gå i stan. 😉

Kommentera

