Livets tillfälligheter och vändpunkter

6 Jan

Livets tillfälligheter, de små marginalerna, det ofärdiga, det oanvända, tankarna som bara blev halva och planerna som kanske rann ut. Eller tillfälligheterna som blev vändpunkter…

Det som kanske kändes meningslöst.
Det som blev oviktigt eller bortprioriterades.
Det där som inte blev…
Det där vi inte märkte.

Kanske är det en mening med allt som inte blev? Att lämna utrymme för tomrummet som inte fylldes? Kanske är tillfälligheten att vi inte märkte möjligheten?

turning-point3

Livet består av otaliga tillfälligheter. Vi åker sällan eller aldrig på en rak väg framåt utan vi rör oss snarare i en labyrintformad värld där vi ibland är säkra på riktning medan vi i andra stunder vill vända tillbaka eller mest känner att vi irrar runt. Hur mycket vi än planerar och förutspår är det mycket som bara sker.

En särskilt möte eller en speciell upplevelse kan förändra mig så mycket. Plötsligt kanske allt känns så annorlunda och livet ses i ett annat ljus. Nya tankar och nya visioner kommer som förändrar min väg. Mina dagar blir mitt lärande. Mötet eller upplevelsen i just rätt ögonblick kan vara perspektivbrytningen som ger mig kraft och inspiration att förändra.

När jag tänker på mina vändpunkter i livet kan jag inse att jag mitt i en händelse inte alls förstod hur viktig den var. Ibland är det dom små små upplevelserna eller mötena som förändrar mest. Men ibland inträffar också stora avgörande vändpunkter då jag inser att hela mitt liv och min framtid kommer att påverkas. Språngbrädor som får mig att hoppa eller falla…

Vad ska du tänka på vid nästa vändpunkt? Vad vill du ska styra?

Kommentera

