Knäcka eller öppna ägget?

2 Jan

Idag vakande jag till dessa ord av Jim Kwok:
If an egg is broken by outside force.
Life ends.
If it´s broken by inside force.
Life begins.
Great things always begin from inside.

Ja, för mig stämmer citatet väl. Om någon annan ska ta bort mitt skal och skydd blir det kanske för tufft men får jag göra det själv kommer jag våga vara mer naken med vem jag är. Att bli mer naken med vem jag är både mot mig själv och andra. Under hösten har jag bloggat mycket om förebilder och jag inser nu att många av de jag ser upp till klarar att vara nakna. Min målresa har blivit tydligare i konturerna.

Likväl finns det stunder när jag gärna stannar kvar i mitt skal. Men stunderna brukar faktiskt bli tråkiga. Att bara sitta inne i ett äggskal är inte så värst spännande. Det finns nog faktiskt ingen gömma som är spännande i längden…

salvador_dali_shop_sculpture_1

Vad är det då som öppnar skalet?
Självinsikt och medvetenhet, tänker jag. All utveckling börjar och beror på mig själv. Det finns ingen annan som kan göra det åt mig. Tänk dig att vi är vår egen agent som behöver verktyg för att bli fria och mer levande. I så fall är kanske verktygen positiva tankar och sprittande ben.
Nyfikenhet borde bidra också. Att höra ljud, att få se vad som finns på andra sidan och att känna vibrationer från världen utanför. Det måste ju locka.
Jag vill också betona positiv inverkan från andra som en öppnare. Det finns ett afrikanskt ord/fras ”Imbutu” som betyder ”Jag existerar på grund av dig.” Det är en fin fras som betonar samhörigheten mellan människor. Alla är oersättliga och alla har en del i gemenskapen. Vad är då gemenskap för mig? Jo, jag tänker att det är en samlingsplats, behöver inte vara en fysisk plats, där människor får växa, förtroenden ges och människors unika gåvor tas tillvara.

tumblr_lsiisstzr71qinpu7o1_500

Är det när jag kommer ur skalet jag blir mer levande? I så fall vad behöver jag för att öppna skalet mer? Vad behöver du?

5 svar to “Knäcka eller öppna ägget?”

  1. Kenneth Magnusson januari 2, 2013 den 11:46 f m #

    Jag behöver att någon knackar sönder ägget, inifrån kommer det bara en massa elände. . . :-/

    • cinaungh januari 2, 2013 den 12:40 e m #

      Ja, det finns säkert stunder då någon annan måste/bör knacka sönder skalet. Men det ser jag mer som en nödlösning…

  2. Ann januari 3, 2013 den 11:28 f m #

    Åhh vad mycket tankar som kom. Ägg är så klaustrofobiskt. Instängt. Ofritt. Jag behöver frihet och den drivkraften är starkare än rädslan. Så jag vet inte om jag behöver mod. Jag behöver frihet. Det är nog därför ägget ryker för min del. Och jag är nog tacksam för när andra bryter varsamt utifrån. Jag älskar dina inlägg. En ny favoritblogg helt enkelt.

    • cinaungh januari 5, 2013 den 6:58 e m #

      Varsam brytning = hjälp! 😀

      • Ann januari 5, 2013 den 10:46 e m #

        Ja du vet, sån där kärleksfull ögonöppnare som nära vänner kan vara.

Kommentera

