Människan som ett flöde

1 Jan

Dagens framtidssiare beskriver ibland att vi ska se oss människor som flöden istället för som statiska tillstånd. Det innebär att jag som person ständigt reser och förändras. Detta tänk gör mig kanske öppen för framtiden och förändringar och medför att jag lättare kan ompröva och vilja utveckla mina tankar. Om jag tänker bort från flöde är kanske motsatsen att bevara dagens kunskap (eller gårdagens). Det innebär istället att jag identifierar mig med en viss kunskap, bestämda åsikter eller att jag redan kan. Jag skapar ett eget hot mot förändring eftersom det jag står för hotas att förändras.

Det händer att jag brottas med mina egna tankar och kommer på mig att tänka att det där kan jag redan. Jag är redan fullärd, färdig…Men är inte det egentligen ett självförsvar för att jag ska slippa tänka nytt? För varje situation i livet innebär ju ett lärande, ett flöde och en förändring om jag är mottaglig och väljer att se det så.

images

Om jag väljer att se mig som ett flöde får det stora konsekvenser för hur jag ska tänka och uttrycka mig.
Jag kan inte sitta inne med några sanningar för då säger jag ju att det inte kan ändras.
Jag måste inse att det jag tidigare kunnat kan vara bromsen för det nya.
Jag kanske vill bevara min kunskap eftersom jag hittills haft nytta av den.

Vill jag hjälpa mitt flöde ska jag se allt som ett lärande.
Så om jag inte strävar efter att bevara sanningar är jag istället med och förändrar världen.
Varje dag är en förändring.
Den kan vara en liten för någon och en stor för en annan.
Men den betyder alltid något och det är alltid en förändring.

Det här innebär att jag har förmånen att förändra världen lite varje dag. Har du det?

7 svar to “Människan som ett flöde”

  1. Ann januari 1, 2013 den 9:49 e m #

    Härligt sätt att förhålla sej till livet, lärande och förändringar. Jag tyckte mycket om det här inlägget.

    • cinaungh januari 1, 2013 den 10:03 e m #

      Kul att du gillar inlägget. Jag gillar själv att tänka konsekvens av vad jag står för. För vill jag verkligen förändra och utveckla är människan som ett flöde en utgångspunkt. Tänker vi bevarande så blir det ju snarare motsatt effekt. Så nu gäller det att inte hålla på sitt utan vara öppen…😃

      • Ann januari 1, 2013 den 10:13 e m #

        Ja, det vi vet hittills är snart gammal kunskap. Det minns jag som lite trist med skolan. Det är längesedan nu och lite bättre har det blivit men långt ifrån tillräckligt. Då fick jag lära mej vad andra redan upptäckte. Jag stimulerades inte till att hitta ny kunskap eller utveckla den som redan fanns. Tanken på flödet skapar bra känsla inombords. Den gör det lättare. Och faktiskt mycket roligare. Tänker ofta i bilder och det här blev en mycket fin bild. Tack för den!

  2. Skatan januari 2, 2013 den 6:18 f m #

    Det var det bästa jag läst om ”livet” i människan på mycket mycket länge. Jag länkar. Och tack för att du ”följer” mig … här har jag något att lära och utvecklas av. Det är något som är säkert i alla fall. Kram och Gott Nytt År!

    • cinaungh januari 2, 2013 den 7:16 f m #

      Vad kul att du gillade inlägget. Ja, jag följer gärna dig och är glad att få utvecklas av dina tankar… 😀 Kram och God fortsättning tillbaka!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ett riktigt god fortsättning 2013 « SKATANS TANKAR - januari 2, 2013

    […] Vill jag hjälpa mitt flöde ska jag se allt som ett lärande. Så om jag inte strävar efter att bevara sanningar är jag istället med och förändrar världen. Varje dag är en förändring. Den kan vara en liten för någon och en stor för en annan. Men den betyder alltid något och det är alltid en förändring. (Cina Ungh) […]

  2. Skyddad verkstad och civilkurage « Under ytan - januari 5, 2013

    […] i triangelns topp. Men var gör jag mest nytta? Var skapas mest mening? Jag vill gärna tro på flödet som Cina Ungh skriver om. Det läker. Det ger hopp. Mening. Tillit. Inte bara för mej, Skatan var […]

Kommentera

