Bästa eller värsta dagen?!

31 Dec

Jag vet att idag är en grym och utsatt dag.
Jag vet också att den är fantastisk.
Gemenskap eller utanförskap?
Förväntansfull eller hudlös utan skal?
Att vilja känna närvaro eller inte.

Jag läste nånstans att Marc Levengood inte vill sätta gräns för vad som är hans familj. Han vill inte utesluta. Han vill inte att någon ska vara ensam. Åh, vad jag gillar det tänket. Att tänka utanför den invanda kretsen. Sån vill jag ju också vara…

Kanske vore det så mycket lättare om vi inneslöt som vattnet gör?

Vattnet tar sig fram genom olika material. Ibland runt, ibland igenom. Allt vatten är förbundet och hör ihop. Vågorna på stranden vid västkusten och dimman över alperna, regnet i Peru och isen på Grönland.
Vattnet rör sig över gränser, på andra sidan och bortom horisonten.
Vattnet finns både när och långt ifrån.
Vi har det i oss och det är en förutsättning för liv.
Våra tårar, fostervattnet, dricksvattnet och ångan när vi sportar.
Vattnet är en självklar del av vårt liv.

jordens_vatten_fanns

Vi liknar vattnet.
Vi fryser, värmer och svalnar.
Vi förändrar form eller är är lugna som en vattenspegel (ovanligt men det händer ;-))
Ibland rinner vi undan.
Ibland kommer vi fram.
Ibland stelnar vi till och blir hårda som is.
Kanske blir vi vassa och kantiga?
Vi har stunder när vi känner oss klara och skiner som glas.
Vi har stunder när vi känner oss mjuka och runda.
Vi virvlar, droppar, forsar, stormar och dansar.
Ibland vill vi avdunsta och ibland vill vi falla ner.
Vattnet rör sig fritt men behöver hjälp för att ta sig uppåt.
Precis som vi.
Precis som vattnet hänger vi människor ihop.
Allt är förbundet.

Ja, ja, jag inser att det är förenat med en en viss risk att skriva så här. Men jag skulle ju vara modig. Så nu är jag det.:D

Hoppas det blir en bra dag för Dig!

8 svar to “Bästa eller värsta dagen?!”

  1. Ann december 31, 2012 den 9:18 f m #

    Vad riskeras?

    • cinaungh januari 1, 2013 den 8:04 e m #

      Att uppfattas som försök till poetisk? Att vara ”to much”.? Tror hon att hon kan rädda världen? Värst var hon var präktig då? Jag brottas ibland med vad andra tänker och tycker om mig. Då kan såna tankar komma. Men jag försöker jobba bort dem och det går bättre och bättre… 😀

      • Ann januari 1, 2013 den 9:51 e m #

        Det är bra, att du jobbar bort det. Ingenting av det du skrev var det jag tänkte men jag förstår din känsla, jag har den själv mellan varven. Men mod är bra.

      • Skatan januari 2, 2013 den 7:38 f m #

        Så som du tänker tänker jag ofta (att här krävs en ”förminskande” förklaring) Den kommer ofta när man känner sig ”naken”, när man gett av sig själv som du gör. Bra att du/vi jobbar på att inte vara ”too much” för vi är aldrig ”too much” … eller hur. Vi är vi och vi vågar vara ”nakna”.

        Kram på dig!

      • cinaungh januari 2, 2013 den 8:42 f m #

        Ja, precis så tänker jag ju….Och jag strävar efter att bli mer naken och mindre påklädd. 😉

      • cinaungh januari 2, 2013 den 12:55 e m #

        Japp, så är vi och så vill vi vara. Tack för orden! Kram

  2. Anna december 31, 2012 den 6:19 e m #

    Så himla fint skrivet. Tack för det.
    Gott nytt år!
    Kram

    • cinaungh januari 1, 2013 den 8:16 e m #

      God försättning till fina Du! Kram

Kommentera

