Lucka 23 min förebilds förebilds förebild…

23 Dec

Tage Danielsson skapade ett mästerverk! Det rikt beskrivande genialiska språket och den ironiska, satiriska texten har fastnat både i mitt huvud och hjärta. Karl Bertil Jonssons julafton påminner om att det finns människor som har det sämre än oss och att det med små medel går att göra någon glad. Jag beundrar verkligen Karl-Bertils handlingskraft och önskar jag hade densamma. Han gör det han tror på!

För att hylla denna novell tänker jag inte använda egna ord utan här kommer min kärleksförklaring i form av utvalda citat:

Robin Hood var Karl-Bertil Jonssons idol, för det här var på den tiden då en fjortonårings idoldyrkan inte nödvändigtvis behövde vara av sexuell natur.

Dessa olyckliga för vilka Frälsningsarméns grytor hållas kokande. Till alla människor en god vilja. Nu tändas tusen juleljus. Vem tänder ljus för den som vandra i mörker?

Att ta från de rika och ge åt de fattiga.
Att ta från de rika och ge åt de fattiga.

Det var nu som Karl-Bertil Jonsson fattade sitt beslut.
GOD JUL ÖNSKAR EN OKÄND VÄLGÖRARE.

Under bråkdelen av en sekund genomgick Karl-Bertil en inre kris.
Ljuga för mamma på självaste julafton, näe! Rakryggat yppa sanningen, ja!
”Jag tog undan paketet och gav det till en fattig”, sa Karl-Bertil.
Tyko Jonsson höll på att kvävas av julilska.
”VAD SA DU ATT DU GJORDE SA DU?!”

KB

Låt oss stanna upp ett ögonblick och ställa oss några frågor.
Hade icke Karl-Bertils grymme faders hjärta veknat om han med egna ögon fått bevittna den glädje som hans son spritt ut över samhällets bottenskikt? Om han hade sett gatflickan Beda Larsson trycka sin randiga sidenslips till sin barm i julnatten, hade icke då hans ögon mjuknat?

”Jag är beredd att ta mitt straff, far. Jag har skänkt lite glädje åt dessa olyckliga som inte äger något varuhus, det är vad jag har gjort.”

Inte ens TV-julottans glada budskap om frid på jorden och till alla människor en god vilja kunde göra Tyko Jonssons sinnelag frommare. Han var en rättskaffens man som inte vill skylta offentligt i tjuvnadssammanhang.

”Det var förbanne mej det finaste jag har hört sen jag konfirmerades”, utbrast han sen. ”Vill du ha ett fikon?”
Karl-Bertils förlåtelseresa formade sig mer och mer till en ren triumffärd.

”Vår son är en god människa”, löd Tyko Jonsson glada budskap till familjen när de trädde in i hemmet.
”‘Det var då en välsignad jul’, sa Karl-Bertils ömma moder och fick något religiöst i blicken, för den här sagan tilldrog sig som sagt på den tiden då julen fortfarande firades till minne av Kristi födelse.”

Dagens vinst är att det goda och rakryggade vinner i längden.

2 svar to “Lucka 23 min förebilds förebilds förebild…”

  1. Anna december 23, 2012 den 11:31 f m #

    åååhhhhh i love! bästa på hela julafton!

    • cinaungh december 23, 2012 den 10:08 e m #

      Japp, Karl- Bertil är kung!

Kommentera

