Lucka 18 bjuder på småbarnsförebilder

18 Dec

Det finns fyra färgglada små figurer som bjuder på mycket klokskap och lärande.
När mina barn var små var dessa både barnens och mina favoriter. Vi tittade regelbundet och sjöng med i alla sånger.När solen kom fram skrattade vi.
Jag ska försöka analysera och förklara varför jag tycker dessa figurer förtjänar att vara förebilder…

cast-of-teletubbies-5

Teletubbiesarna gör mycket tillsammans. De delar med- och motgångar, glädje och sorg. De vet att vägen till välmående och lycka är att vara tillsammans med andra.

Teletubbiesarna sjunger och har kul. Deras vardag ska vara kul och de gör saker de mår bra av. Vad tycker du är kul? Blir vi mer som Lala kan vi sprida mer glädje. Vid motstånd öka dosen!

Vi kan vara mer nyfikna och upptäcka det som finns runt oss. Teletubbiesarna har riktig upptäckarglädje både i möten med varann och omgivningen. Bli mer som Dipsy och tvinga dig att se världen med nya ögon. Sätt dig på en annan plats, ta en annan väg, prata med någon du inte brukar prata med. Kanske ska du göra allt en dag med din motsatta hand?

Programmen innehåller enkla meningar, mycket upprepningar på olika sätt och igenkänningen är hög. Allt för att möjliggöra inlärning för små barn.Jag minns så väl när barnen stod framför teven och härmade både rörelser och tal. Den glädjen de visade var obetalbar. Kanske är det därför jag älskade programmet.
Tycker du jag verkar fel ute kan jag bara svara att 77 miljoner kan inte ha fel:

Dagens vinst är att alla möjliga figurer kan lära oss något nytt. Bara vi är öppna för det…

Kommentera

