Lucka 17 . Hon som sa det viktiga och svåra…

17 Dec

Igår var jag på en fin julkonsert där Lotta Bromé var konferencier. Det var några delar av hennes mellansnack som fick mig att se upp till henne och tänka att hon passade som dagens förebild. Hon pratade om svåra saker mitt i julstämningen.Hon berättade med inlevelse om sin personliga upplevelse av tsunamin. Vi lyssnare insåg att det var små marginaler som gjorde att hon överlevde på Sri Lanka. 80% av ön blev förstörd. När de sökte skydd fick hennes väninna skor av fattiga och de fick av den lilla mat som fanns. Lotta sa att de som har minst är mest generösa.

20080129100403

Lotta hade också modet att på en julkonsert prata om alkoholens baksida och att var femte barn lever i en familj med missbruk. Jag beundrar människor som vågar prata om det som kulturellt kanske inte ska pratas om. Det är modigt att prata om det svåra på en positiv och stämningsfull julkonsert.

I september blev Lotta Bromé för sjätte året i rad utsedd till årets programledare när Stora radiopriset delades ut. Nu förstår, även jag, hennes storhet!

Jag tolkar att Bromé vill beskriva att vi har möjlighet att välja tillvaro. Hon eftersträvar att vi ska använda det förflutna som våran läromästare.Låt våra erfarenheter bli investeringar i vår framtid.

– Jag tillhör den generation som blev förälskad i en person av samma kön två år efter att det inte längre betraktades som psykisk sjukdom. När man dessutom kommer från en liten plats, det var jättejobbigt att brottas med. Jag ville dö.
Hon har gått en svår väg men hittat sin frihet.

Dagens vinst är att vi alla kan hitta friheten att andas fritt. Från och med…. NU!

Kommentera

