Lucka 15: Pepparkaksgubbar, disneyfigurer – nu får det vara nog!

15 Dec

I dessa tider går det inte en dag utan att åsikter om rasism eller icke-rasism sprids i sociala medier, vanlig media eller från mun till mun. Många är det som förfasas över att allt verkar vara rasism och ofta står orden ”nu får det vara nog”. Men vad är det som ligger bakom drevet egentligen? Finns det verkligen en opinion mot pepparkaksgubbar eller disneyfigurer?
No way, säger jag.
Jag har inte mött någon som driver dessa frågor och ej heller finns det några facebooksidor eller annat. Men det som faktiskt finns är något som vi verkar missa. Det finns en medveten och dold agenda som skapar medvetna drev.
Det finns dom som gynnas av att vinklingen blir sned.
Det finns dom som gynnas av att blossa upp invandrare som motståndare till svenska traditioner.
Det finns dom som gynnas av att måla upp en syndabock och göra det svåra enkelt.
Det skrämmer mig….

Tre-pepparkaksgubbar-300x240

När jag förra sommaren besökte Dauchau kunde jag följa nazismens propaganda. Tyvärr måste jag skriva att det finns samband med dagens ryktesspridning. 😦
Därför, min vänner, är dagens förebild given!
Emerich Roth. Ta fem minuter av ditt liv och se filmen om Emerich.

”Jag gillar inte det du gör men jag hatar dig inte som människa”

Emerich Roth, min stora förebild, som jag fått äran att träffa, och faktiskt köra i min bil, har så mycket att lära oss alla.
Emerich Roth vägde drygt 30 kilo som 21-åring.
Emerich Roth säger att det bara finns en väg.
Att se det goda.
Våld föder våld.
Hat föder hat.
Idag är det viktigt att skriva detta.

Dagens vinst är att det finns en framgångsrik väg framåt där vi alla kan skapa en bättre värld genom att se det goda.

Kommentera

