Lucka 13 har öppna ögon

13 Dec

”Min mormor var så rädd för fyllegubbar. När jag var ute och gick med min mormor och vi mötte en fyllegubbe så krampade mormor min hand och sa att vi skulle stå blixt stilla så fyllegubben skulle tro att vi var döda…”

Ungefär så börjar ett av Mark Levengoods fantastiska sommarprat. Han har fått prata FEM gånger vilket är på tok för lite. Han borde vara stående gäst varje år! Har du inte hört honom måste du omedelbart åtgärda detta och lyssna NU!

mark-l

Han lockar mig alltid till eftertanke och han är så övertygande naken i sina personbeskrivningar. Han beskriver med stor kärlek och han räds inte det udda utan ser det nog som en tillgång. När han berättade om sin intervju med Dalai Lama frågade reportern om det var något alldeles speciellt med att intervjua denne andlige ledare. Då svarade Mark, så som den Mark jag ser upp till så mycket:
-Ja, visst var han alldeles speciell men det är ju alla människor.
Han säger det så att jag vet att han menar det. Han lever sin värdegrund. Han är för mig en person som står fast vid sina värderingar även i motvind…Han går genom livet med öppna ögon! Dessutom får han mig att se på livet med andra ögon. Jag följer hans twitter och läste idag.
”Jobbigt att vara bög i omklädningsrum på gym…Alla tror man vill titta så man anstränger sig för att inget se och går istället in i väggar.” 😀

Dagens vinst är att en inkluderande och öppen människosyn gör människor så mycket intressantare och mindre farliga…Jag veeet att det är lite flummiga slutord men så får det vara idag. Mark hade nog gillat dem…

Kommentera

