Lucka 9: Dagens förebild har sagt ” Even the smallest person can change the course of the future”.

9 Dec

När jag var tonåring läste jag om denna fiktiva person och blev fångad av hennes personlighet och storhet. Jag älskade de delar där hon var med och ogillade våldsdelarna. Ja, böckerna påverkade mig så mycket att jag läste dem tre gånger. Mig veterligen har jag inte läst om någon annan bok.
Förebilden är Galadriel i Sagan om ringen.

LOTR_Fell073_CateBlanchett

Galadriel står för så mycket som jag beundrar. Hon har möjlighet att få obegränsad makt men väljer det goda för alla istället. Hon tänker på helheten framför sig själv. I en scen visar hon genom en vattenspegel saker som var, och det som är, och saker som ännu kan vara. Hon kan själv se framåt men väljer att inte utnyttja det till egen personlig fördel. Galadriel kan med sin blick se rakt igenom alla. Hon ser vem som står för vem de är och vice versa. Trots sin obeskrivligt stora makt möter hon alla med respekt och ser dem som tillgångar. Hon vill se det goda och tror att goda handlingar leder till en bättre värld.

Dagens vinst är att ” Even the smallest person can change the course of the future”.

2 svar to “Lucka 9: Dagens förebild har sagt ” Even the smallest person can change the course of the future”.”

  1. Anna december 9, 2012 den 6:43 e m #

    Älskar din julkalender! Bästa någonsin.

    • cinaungh december 9, 2012 den 7:20 e m #

      Älskar dig! Bästaste AnnaS nånsin. ❤

Kommentera

