Lucka 5 bjuder på både högkvalitativt norskt och nazismens misslyckande…

5 Dec

Vad är det egentligen som får mig att leta förebilder?
Jag tror att det handlar om mitt eget självförverkligande som en kontroll av huruvida jag står för det jag är, gör och tycker. Men jag måste också erkänna att själva sökandet i sig ger mig mycket inspiration. Så kanske är det själva sökandet som är målet?! Eller slutmålet är kanske att försöka bli min egen förebild, dvs leva upp till mina egna förväntningar?! Förvirrad? Har ni börjat skaka på huvudet än?

Oavsett mitt oklara mål med förebildsletandet har det utkristalliserats vad som värderas högt av mig: medmänsklighet, passion, positivism, målmedvetenhet, inspirarationsförmåga, ödmjukhet, kaxighet och kunnighet.

Dagens förebilder (ja, det är två idag igen…du fattar snart) har betytt mycket för mig under en längre tid. Den ene genom sina verk den andra för sitt sätt att framföra verk. En jul utan dessa båda är knappt en jul alls. Så lyssna och njut!

Dagens vinst är att världen är både skönare och ljuvare tack vare att detta och andra verk överlevt nazismens idoga försök att bränna dem. Lyssna mänsklighet och hör… 😀

Kommentera

