Oförrätter och spegelneuroner kanske hör ihop?

24 Nov

Grämer du dig över oförrätter?
Det klart att det sker en hel del oförrätter men så är det bara.
Det viktigaste är vad du gör av det.
Låter du det snurra runt i huvudet eller kan du avsluta?
Se upp så du inte fastnar i att se allt illasinnat…
För vem har ont över din irritation?
Jo, mest du själv.

Jag jämför ibland med bilkörning och tänker att om du mestadels eller kanske uteslutande tittar i backspegeln när du kör blir det inte så bra. Nä, vi måste hitta drivmedel som tar oss framåt.

Passion! Ja, det är nog ett viktigt drivmedel för mig. När jag blir hängiven något blir drivkraften så mycket starkare. Det som berör utvecklar mig har jag märkt. Det vackra i en trädgård, en resa, spännande tavlor och en stämningsfull sång.

Sen är det du också förstås.
Du intressanta människa.
Det är i mötet med dig jag utvecklas allra mest.

Vet du att forskare kommit fram till att spegelneuronerna i hjärnan är otroligt viktiga vid beslut? Vi speglar, härmar och tittar hur andra gör. Med andra ord blir det ju otroligt viktigt att styra vem du speglar dig med. Hitta en förebild som du kan spegla dig mot. För väljer du inte aktivt och inte tänker på detta kanske din spegling hjälper dig att fastna i gamla oförrätter.


Vem speglar du dig med?

Kommentera

