Det här är inte lika värde!

23 Nov

Idag är jag upprörd!
När samhället så uppenbart visar att människans lika värde inte gäller även om vi pratar och skriver så fint om det.
När människor ställs mot varann och vi rangordnar efter hudfärg.
När människor får olika villkor utifrån kön, ålder, sexuell läggning osv.

Sånt gör mig upprörd men kanske allra mest ledsen.
För mitt i detta finns människor som missgynnas.
Människor som får en känsla av att inte duga.
Människor som får en känsla av att inte behövas utan bara är till besvär.

Jag möter dem personligen. Människor som inte får samma rättigheter som föräldrar för att de tillhör samma kön. Visste du att homosexuella som genomgår insemination inte båda har rätt till barnet vid en eventuell skilsmässa? Nä, då går inseminatorn in som pappa/mamma. En av dem bedöms inte längre vara förälder. Att fallet inte är så för heteropar kanske jag inte behöver skriva…

Jag möter dem personligen. De där som kämpar för att utbilda sig och få jobb i Sverige. De där som sitter kvar och sliter med skoluppgifter när alla andra gått på helgledigt. De där som har mindre möjligheter för att de heter Mohammed i efternamn.

Jag möter dem personligen och jag vill att de ska ha ett lika värde!

Vad vill du?

2 svar to “Det här är inte lika värde!”

  1. Anna november 23, 2012 den 7:22 e m #

    Jag vill att alla trångsynta rasister och andra uteslutare försvinner från jordens yta A.S.A.P!!!
    /också ledsen och trött

    • cinaungh november 24, 2012 den 10:37 f m #

      Vi blir lite trötta och less sen peppar vi upp oss och kämpar vidare!

Kommentera

