Utan rädsla inga krig!

18 Nov

De är ganska rädda, tänker jag. De där som tror att människor med annan hudfärg är farliga och utgör ett hot. Deras rädsla oroar mig eftersom jag vet att just rädslan är en farlig fiende.
Är du rädd kan du utlösa våld.
Är du rädd kan du i förlängningen skapa krig.

Det jag försöker få fram är att våld, lögner, rasism och förakt är uttryck för rädsla. Ju aggressivare och föraktfullare desto räddare! Aggressiviteten och föraktet är en påsatt mask för att dölja rädslan.
Eller, håller du inte med?
Tänk efter när du själv blivit aggressiv eller föraktfull.
Vad har de uttrycken för botten?

Jag sätter ibland på en mask i hopp om att skydda mig själv och min rädsla. Rädslan att inte duga, rädslan att bli missförstådd eller rädslan att inte passa in. Kanske skyddar jag mig genom att göra föreställningar som passar, jag hittar fördomar och försvar. Men egentligen är ju masken bara ett rop på hjälp!?
Rädsla leder egentligen bara till elände.

Nästa gång du möter eller själv känner rädsla så försök tänk bortom uttrycket. Vad finns det för känslor bakom?

Vad väcker rädsla hos dig?

Kommentera

