Är du född sent på året?

3 Nov

Idag är  trenden tydlig att alltfler barn ses som problematiska. Jag är verkligen tveksam om det är så eller att faktiskt vi, runt omkring och samhället i stort, som sorterar på ett annat sätt eller blivit mer intoleranta.
Problem i förhållande till vad? Så brukar jag tänka eftersom alla människor i regel har miljöer, situationer och sammanhang där de faktiskt fungerar. Det kan vi bli bättre på att lära av.

Vill vi att barnen ska vara problembäraren eller ska vi bära tillsammans? Det påverkar i hög grad vilka åtgärder som behövs.
Jag vill inte tro att det är barnet som ensamt bär problemen utan att alla runt omkring kan göra skillnad genom att förändra i omgivningen.

Om du nu tänker att jag blundar för de problem som finns vill jag med bestämdhet dementera detta. Men jag är övertygad om, och bekymrad för, att  att de barn som verkligen är i stora beteendesvårigheter kan försvinna i massan. Sen vägrar jag att tro att pojkar som är födda sent på året skulle ha större svårigheter egentligen. De är födda senare. Kan vi hantera det? Tveksamt, för som det är idag löper denna målgrupp 35% större risk att få diagnosen ADHD .

2 svar to “Är du född sent på året?”

  1. Anna november 4, 2012 den 7:56 e m #

    Om man tänker på hur samhället utvecklats i förhållande till fysiska funktionshinder de senaste årtionden bör det inte vara alltför svårt att göra något liknande på andra områden också tänker jag. Men det är precis som att man inte vill att det ska finnas olikheter, att alla barn måste anpassa sig till skolan istället för tvärtom. Jag kan inte förstå varför det är så i Sverige idag. Vi borde kommit så mycket längre. Eller är vi nöjda? Jag tittar på ‘Akuten’ på svt 1 och där är det många invandrare eller människor med ej brittiskt utseende som arbetar som sköterskor och läkare. Någon i turban, någon i slöja, osv. Men här i Sverige står vi på ett sätt kvar och stampar i de frågorna och det får till följd att vi missar att få ta del av otroligt många och varierande resurser. Just för att vi på förhand bestämt oss för hur resurser ska se ut och hur människor ska bete sig. Efterlevs inte den lilla byns eller stadens normer så är folk inte välkomna att delta i samhället. Jag är minst sagt less på detta. Det där med att vi blivit intelligentare… Det vete faen…

    • cinaungh november 11, 2012 den 10:30 f m #

      Ja, mitt i prick. Det är verkligen så fel att Mohammed har mindre chans än Jonas att få jobb. Men jag hoppas och tror att vårt nätverkande samhälle där kommunikation sker över alla gränser borde efterfråga människor med olika kulturell och etnisk bakgrund. Då blir det ju istället en tillgång! Så vill jag tänka om framtiden…

Kommentera

