Maximalt lärande

1 Nov

Vad är viktigt för att lära sig maximalt?
Professor Peter Gärdenfors menar att centrala begrepp för framgångsrikt lärande är motivation och förståelse. Jag tror att det finns många andra faktorer som också påverkar men det tar jag inte upp här och nu.

I skolan idag har vi en styrd struktur i form av styrdokument, lokaler, scheman och lektioner. Gärdenfors menar att det inte finns forskning som styrker att detta är den ultimata strukturen för lärande. 

Hur då skapa motivation?
Som jag skrivit i ett kort inlägg tidigare finns det två sorteras motivation, inre och yttre. Betyg är framförallt en yttre och det vardagliga lärandet (efter skolan) är ofta inre. Den yttre motivationen funkar när man vet att det leder till något betydelsefullt som att tex komma in på en gymnasielinje. Den inre motivationen bygger på den egna tillfredställelsen.

Gärdenfors  betonar vikten av att få en djupare kunskap om något och kunna se samband till annat. Att förstå vad man lär sig och varför. Annars riskerar kunskapen att bara bli repetitiv eller i värsta fall en frustrationutlösare för att man inte förstår.

 För att trigga en persons  motivation och förståelse ( läs lärande) betonar Bruner tre faktorer:
1) Nyfikenhet.
2) Kompetens. Att lyckas. När man klarar av något byggs en stolthet och kompetens upp.   
3) Ömsesidighet. När människor uppnår mål tillsammans.

Tänker ni som jag?
Är det därför barn lär sig dataspel så bra?

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: