Bemötande

1 Nov

Idag var jag med om ett bemötande som gjorde mig upprörd.  
Jag skulle köpa parkeringbiljett och betala med kort.
När allt var klart för att dras från kortet står det vänta eller ngt liknande i automaten.
Kön växer, minutrarna går.
Jag börjar be om ursäkt och försöker förklara att automaten hängt sig.
Jag försöker avbryta men inget händer.
Folkmassan bakom går till andra automater för att köpa parkeringsbiljett.
När jag till slut drar ut kortet står det tekniskt fel så för att hjälpa företaget som ansvarar för parkeringen ringer jag numret på automaten. Efter en kötid kommer jag fram och får då till svar att jag måste lämna numret som står någonstans på framsidan vid den gröna knappen. Vi är fyra personer som tillsammans letar nummer och försöker hjälpa till. De nummer vi hittar är inte de nummer telefonkvinnan vill ha. När jag lite milt försöker påpeka att det nog inte finns något annat nummer får jag ett otrevligt bemötande tillbaks att det visst finns. Kanske det finns men trots allt kan vi inte hitta det så det vore nog bra om du notera det ändå och ber någon kolla upp så att nästa person slipper hamna i samma situation säger då jag. Jag blir då tillrättavisad en gång till. Det blev för mycket så jag sade abrupt hejdå. Här försöker jag HJÄLPA TILL när automaten låser sig och möts av idel otrevligheter. Jag gjorde ju alltihop för DERAS SKULL.  Alla kan ha en dålig dag men i det här fallet undrar jag…
I vilket fall har jag lärt mig hur man inte ska bemöta!
Faktum är jag inombord skulle vilja göra som personen på bilden men inser att det inte löser något alls utan bara förvärrar…

Är det nu så att vi fyra som letade inte hittade numret borde det vara i deras intresse att åtgärda och förbättra.  I mitt jobb har jag fått lära mig att bemöta klagomål och synpunkter som en gåva. En gåva som gör att vi kan förbättra.
Det är det bemötande jag förväntar mig av andra och det är det bemötande jag förväntar mig av mig själv.

Eller vad tycker du?

Kommentera

