Att åldras

29 Okt

När inträder den bästa ålder?
Inträder?Är det något jag går och väntar på. Funkar det? Näe…

Det fanns en tid för längesen då jag önskade  stoppa tiden och få fortsätta vara ung. Nu finns en tid då jag känner mig ung i sinnet, är tillfreds med min ålder och inser att jag faktiskt kan påverka hur mitt framtida liv och åldrande kan bli. Jag har ju ett liv att leva och inte en ålder att leva…

Jag är övertygad att jag kan tanka kroppen och själen full med sånt som är gott för mitt åldrande och som gör att jag inte vill sluta åldras. Goda kontakter med andra i min omgivning och känslan av att jag har något att bidra med  är viktiga ingredienser. En annan  är att förmå behålla framåtfokus, stävja min missnöjdhet och negativism. För det krävs utmaningar!

Kanske den här? 😉
86-years-old-lady-participate-in-gymnastic

Ingrid Bergman hade en intressant syn på åldrandet som nog lite kan symbolisera hur jag menar: Att åldras är som att bestiga berg, man blir lite andfådd men man får mycket bättre utsikt.

Är inte åldrande egentligen samma sak som utveckling?

4 svar to “Att åldras”

  1. Anna oktober 29, 2012 den 7:53 e m #

    Grymt! Både inlägget och videon! 🙂
    Tack för idag finaste du.

    • cinaungh oktober 29, 2012 den 8:40 e m #

      Åh, tack själv finaste Du! Glöm bara inte att plugga in dig på Lars Lerin… 😉

  2. Sanna oktober 29, 2012 den 8:29 e m #

    Jag skulle absolut säga att åldrande är detsamma som utveckling, i alla fall nästintill.

    Jag tycker att allt bara blir bättre hela tiden och utgår ifrån att det kommer vara så resten av tiden också. Därmed inte sagt att man uppnår något slags euforisk tillstånd när man är 85 år men hela tiden så tror jag att det känns bättre där man är i år än där man var förra året. Men är det verkligen vanligt förekommande att man längtar tillbaka i livet? Det måste i sådana fall vara väldigt sorgligt. Och att vilja frysa tiden, att på riktigt tro att den tidpunkten i livet är så bra som livet kommer bli, det måste vara en svindlande tanke. Jag ska traska runt här i 40 år till, men det kommer aldrig bli så bra som det är idag.

    Åldrande är fascinerande, nästan lika fascinerande som människors besatthet av ämnet.

    • cinaungh oktober 29, 2012 den 8:38 e m #

      Åh min kloka kusin du beskriver det bättre än jag förmår. Hur klok blir då inte du som äldre eftersom du redan är en sån förebild i klokhet? Kram från din åldrande kusin som är lycklig och glad idag. Delvis på grund av ditt svar! ❤

Kommentera

