En av mina förebilder- Lars Lerin

28 Okt

Var ska jag börja?
Så mycket intryck, så mycket tankar.
Den mannen får mig att uppleva på ett annat djup.
Det är som jag vill förstå vad han själv tänker och upplever i stunden när tavlan kommer till.
Jag vill lära mig förstå.

Lars Lerin är unik! (Fast det är ju såklart alla.)
Han målar akvarell på ett sätt, och i ett  stort format, som gör att jag ibland glömmer att det är just akvarell.
Han väljer motiv som står för det sköna men också det utsatta, kalla och svåra.
Det är sällan en sliten byggnad från mångmiljonsprojekt avbildas.
Det är sällan gathundar avbildas.
Men Lerin gör detta.
Han förevigar jorden på sitt sätt.

Hans sätt att skicka vykort när han är ute och reser är också något som visar hur han är som människa.
Han målar helt enkelt av något i miljön där han är och gör tavlan till ett  vykort.
Stort!
Stort att få! Stort att ge!

Ja, den mannen har mycket att lära både vad gäller sitt sätt att måla men också hans ödmjuka sätt till livet och människan.

Vill du ta del av hans tankar om livet så lyssna på hans sommarprat här.

Kommentera

