Konsten att klippa navelsträngen

26 Okt

Frigörelse! Smaka på ordet frigööörelseeee. Visst smakar det skit?
Just att släppa taget och ge barn luft under vingarna mer och mer…Usch!

Jag behöver, som du märker, hjälp.
Jag har problem.
Trots att barnen är ganska stora vill jag gärna ha dem i min närhet.
När spännande äventyr lockar dem ut i livet pushar jag dem allt jag kan.
Hela tiden…ända fram till det är dags.
Då kommer det krypande….
Ånger och ångest.
Det är i den här fasen jag nästan överväger att köpa handbojor.
Jag vet att det rätta är att släppa taget och låta barnen bygga sin egen identitet men shit vad svårt.

Johan Cullberg skriver i sin bok ” Kris och utveckling”  hur framförallt mammor med sin blotta närvaro
påminner om behovet av att vara känslig och liten.
Igenkänning ? JA!

Men skärp dig Cina. Du vill ju att vi  ska se och behandla barn som fullvärdiga människor fullt kapabla att klara det mesta. ( Om du nu börjar tvivla på denna mening – betänk Malala) För att minska diskrepansen mellan hur jag förminskar eller får barnen att växa  så MÅSTE jag ju tänka tvärtom.

Det är befriande att klippa navelsträngen! ( Vad kostar handbojor?)

Kommentera

