konflikten om pusslet

26 Okt

Någonstans läste jag att konflikthantering kan jämföras med att lägga pussel. Två personer har varsin hög med pusselbitar i knät och ingen av dem vet hur det färdiga pusslet ser ut. För att lyckas behöver de hjälpas åt. De sitter inne med kunskap och har koll på sin egen del vilket innebär att en god strategi då måste bli att lära varann. Att lyssna blir centralt eftersom den ene inte ser eller vet hur den andres bitar ser ut.

En konflikt som hanteras så här har goda möjligheter att lösas. Men det finns mycket som kan gå snett om de två inte ser upp. Blir det prestige och viktigt att visa vem som har rätt respektive fel uppstår lätt en låsning och positionering. Det konstruktiva blir destruktivt…

Jag vill att mitt sätt att hantera konflikter ska vara konstruktiv och hela tiden sträva framåt. Jag vill lära av det som varit men framförallt jobba framåt med vad som kan förbättras. Om jag lägger handen på hjärtat och frågar hur jag fungerar måste jag ovilligt erkänna att jag inte alltid hanterar konflikter så…
Hur funkar du?

Kommentera

