Nulägesanalys av lyssnande

25 Okt

Vi har  normer för hur en människa ska göra för att vi ska tro att de lyssnar.
Kanske ska personen sitta still och ha ögonkontakt?
I dagens samhälle kan den beskrivna normen vålla problem.
Eller kanske en kulturkrock…

Jag skriver detta inlägg efter att ha bedrivit en longitudinell studie av mina barn.
Barn av idag har flera kanaler igång samtidigt. En kväll kan de chatta på facebook, kolla instagram  och samtidigt föra ett samtal.
Allt på en gång.
Stressade barn tänker kanske ni. Hur ska det sluta?
Jorå, visst kan det skapa oro (och det har det gjort) men jag ser även möjligheter.

Den sista tiden har jag märkt att även min egen norm förskjutits.
När jag var på föreläsningar i Stockholm tidigare i höst  kom jag på mig själv med att  googla om föreläsaren och hitta en massa nyttig information som kompletterade och berikade föreläsningen. För några år sedan hade jag kanske klassat det som nonchalans mot föreläsaren.
Ooops, kanske dags att omtolka min norm nu när jag är en av dem som hänger på.

Oavsett hur vi känner tror jag inte att denna utveckling kan stoppas.
Hur ska vi då i stället lära oss att hantera det som en tillgång?
Genom kommunikation. Vad jag vill säga är att ska dessa två olika sätt att se på  lyssnande mötas och fungera ihop måste förståelse för varandras olika uppfattningar lyftas till ytan och hanteras.
Annars blir det lätt missförstånd. Ibland onödiga såna…

Eller hur tänker du?

Kommentera

