Orealistiska eller realistiska mål?

19 Okt

Jag är splittrad!
Ska mål vara realistiska eller orealistiska?

Fråga mig olika dagar och jag lär ge olika svar. Ibland tänker jag att mål ska vara möjliga att nå inom en rimlig framtid för att fungera. Om du inte tror målet går att nås faller ju idén.  Å andra sidan ska ju mål vara inspirerande för i inspirationen kommer kraften att ta sig långt. Kanske längre än vi från början trodde var möjligt. Sett ur det perspektivet blir ju orealistiska mål bättre.

Låt oss säga att jag är missnöjd med min kropp och önskar gå ner i vikt. Jag kan vilja det för att  förbättra mitt utseende,för min hälsas skull eller kanske för att helt enkelt bli piggare. Själva det realistiska målet blir ju då att gå ner från tex 80 till 70 kilo.  Skulle jag i detta läge sätta ett orealistiskt mål kan det får förödande konsekvenser.

Men låt oss i stället säga att jag ska bli ruggigt bra på att göra mål i basket. Då gäller det minsann att sikta högt. Om du inte tror mig kolla här. Hade de realistiska mål från början? Knappast,  då hade aldrig detta varit möjligt.

Så måste jag välja väger det över för orealistiska mål. Idag….

Ett svar to “Orealistiska eller realistiska mål?”

  1. Felicia (: oktober 19, 2012 den 4:43 e m #

    Man ska ha orealistiska , men med delmål! Och delmål kan man se som realistiska. Allt är en combo. Anser jag i alla fall.. Sen kan man se målen ur olika perspektiv. Om jag tar exemplet med att gå ner i vikt från 80 till 70. Så kan man ha som delmål ett halvt kilo i veckan. ett annat delmål att man ska ändra vardagsmotionen (t.ex. cykel istället för bil), ändra kosten. För allt det blir till slut ett orealistiskt mål, om man lyckas med alla realistiska. Bryta ner allting och se det i mindre bitar. Antingen om man satsar på flera delmål samtidigt eller några i taget, har man lyckats med ett delmål lägger man på nästa, utan att tappa fokus på det gamla innan det har hunnit etsa sig fast. Svårt att förklara, men hoppas att du ser vad jag är ute efter.. 😉

Kommentera

