Tänka utanför boxen

17 Okt

Steve Jobes, Apples grundare, har sagt att “Många gånger vet inte folk vad de vill ha förrän du visar det för dem”. Jag tolkar det som att ligga steget före, skapa behov och vara kreativ. Att tänka utanför boxen helt enkelt.  Maria Sandgren , lektor på Södertörns högskola, menar att vi kan dela upp tänkandet i två olika grupper.

  • Det konvergenta tänkandet söker ett enda svar på problemet – ett snabbt och rätt svar.
  • Det divergenta tänkandet hämtar idéer och associationer från olika håll (olika områden) och ser att det finns flera möjliga svar.

Steve Jobs var garanterat en divergent tänkare. Vad är du?

2 svar to “Tänka utanför boxen”

  1. Juha Weckman oktober 18, 2012 den 6:31 e m #

    Jag FÖRSÖKER att ha ett Lösningsfokuserat förhållningssätt och med det vill jag säga att divergent bara är ett lite mer strikt ord för samma sak. 🙂

    • cinaungh oktober 20, 2012 den 12:38 e m #

      Jag både håller med dig och inte. Visst hänger orden ihop en hel del men jag skulle nog snarare kalla lösningsfokuserat för strikt…

Kommentera

