Kvinnors våld mot män

16 Okt

Vi uppmärksammar mycket i vårt liv men  det sker också en hel del  som få lägger märke till. Carin Götblad, en av mina förebilder, belyser något som vi sällan eller aldrig talar om. Carin är numera nationell samordnare mot våld i nära relationer och hennes synvända är att prata om kvinnors våld mot män. Hon förklarar att män sällan får hjälp och stöd. De upplever sig inte vara betrodda och att det finns socialarbetare som inte anser att det är deras jobb att hantera såna uppdrag. Dessutom framkommer att män skäms över att berätta att de blir slagna av kvinnor.

Såklart sorgligt att dyligt förekommer men likväl viktigt att det kommer fram. Det är inte så enkelt som att det är ett kön som är förövare och det andra offer. Självklart tänker ni, men de omvända rollerna pratas det inte om. I alla fall har jag nog aldrig diskuterat det. Jag tycker mig se ett mönster i det mänskliga beteendet (och i mitt eget) som innebär att vi gör enkla förklaringar, generaliserar och sorterar för att bättre förstå världen. Men samtidigt innebär det ju att vi faktiskt inte ser verkligheten utan ser det vi vill och det vi tränat oss att se.

Jösses, nu snärjer jag in mig…Det betyder ju att vi alla går runt med vår egen verklighet och att alla har sin egen upplevelse. Jo, så tror jag  ju att det är. Synvändor blir på så sätt viktiga för att vi ska förstå varann och få upp ögonen för en annan verklighet. Annars går vi ju bara runt med vår egen upplevelse utan insyn i andras…

Idag blev det liiite djupt. Hängde ni med i mina tankar?

Kommentera

