Manligt kön, kvinnliga kläder och yrke präst

15 Okt

En del prövas mer än andra i livet. När Åke var liten ville han klä sig i kvinnokläder men han lärde sig tidigt att det inte var acceptabelt. Efter en 40-årig kamp kontaktade Åke en kurator. Samtalen resulterade så småningom i att han kom ut och offentligt visade den han är. Det innebar att han ibland var kvinna och ibland man. Priset han fått betala är att cirka en tredjedel av kyrkobesökarna inte längre kommer till kyrkan.

Jag har funderat en hel del på det där med hur en man och kvinna ska vara. Vi har så mycket normer som vi ska passa in i. Återigen verkar det handla om behovet av att sortera och normalisera. Men är inte det ett skapat behov? Inte tror jag att människan brydde sig särskilt mycket om klädsel för 4000 år sedan. 

Den könsöverskridande identiteten har splittrat upp oss människor. Alltifrån de som tar emot med öppna famnen, de som mer försiktigt accepterar och de som protesterar. Vad skulle du göra?

Ett svar to “Manligt kön, kvinnliga kläder och yrke präst”

  1. excorte girl oktober 27, 2012 den 8:04 f m #

    Jag gillar värdefull information som du lämnar på cinaungh.wordpress.com. Jag kommer bokmärke din blogg och kolla igen här regelbundet. Jag är ganska säker på att jag kommer att lära sig massor av nya saker här! Lycka till nästa!

Kommentera

