Jag vet ju så väl…egentligen

14 Okt

Jag vet ju så väl…egentligen.

Om jag är en god människa har jag inget behov av att prata skit om någon annan. Skitsnack handlar ju faktiskt bara om att lyfta mig själv genom att trycka ner någon annan. Jag gör det! Jag gör det regelbundet mot en offentlig person som är helt ovetandes om mitt skitsnack.  Även om jag skulle klara att hålla mun är ju frågan om mina tankar kan förhålla sig på en sjysst nivå. Tveksamt…och även om det går är det så mycket bättre? Kanske, eftersom jag inte förpestar min omgivning med negativa beskrivningar av en människa. Men att smutskasta någon på detta sätt vare sig det sker verbalt eller i huvudet är ju knappast särskilt förståndigt. Jag vet ju det…egentligen.  

Därför beundrar jag er som alltid klarar att bibehålla en positiv människosyn oavsett handlingar. Såsom den gamle mannen, Emerich Roth, som överlevde flera koncentrationsläger gjorde. Han tyckte synd om Hitler att han inte fick utvecklas så som han ville och att han inte kom in på konstskola.

Så vill jag vara…egentligen.

Ett svar to “Jag vet ju så väl…egentligen”

  1. Juha Weckman oktober 14, 2012 den 1:49 e m #

    Det är STORT att förlåta.. men tror inte att Roth förlät Hitler utan försökte hitta orsaker till varför Hitler blev som han blev.. när han inte blev som hans skulle. 😉

Kommentera

