Generaliseringen av människor

14 Okt

Det här riktade hatet mot en viss grupp människor är för mig svår att förstå. Hur vi kan tro att ett visst folkslag, en viss religion eller en hudfärg representerar ETT  och samma synsätt och att det går att generalisera alla inom den gruppen. Muslimer målas ofta upp som unga män, religionsfanatiska , kvinnoförtryckande, terrorister osv. Som om alla vore precis likadana. Med det resonemanget är det lätt att dra paralleller till hur vi svenskar (vilka det nu egentligen är) målas upp i andra delar av världen. Vi äter ju alla knäckebröd, snusar, spelar in porrfilmer och är långa, smala, blonda och snygga.

Så nu vet du vem du är! In case you haven´t notice…

2 svar to “Generaliseringen av människor”

  1. Juha Weckman oktober 14, 2012 den 1:46 e m #

    Nja.. nu föresatte du att alla var Svenskar. Vilket jag inte är.. Visst, äter iofs knäckebröd men då bara Leksandsknäcke, den brungräddade. Snusar inte även om jag gjort några tappra försök. Porrfilm? Njaaa, spännande tanke men får vara kvar som en fantasi. Lång, smal, blond och snygg? Nepp.. inte ens det. Medel med mina 177cm, stabil (ett ord som lite mulliga killar använder), brunhårig med stänk av grått, (där stänken är fler än det bruna numera). Snygg? Japp.. men jag använder aldrig ordet snygg om mig själv utan boostar mitt ego med att se mig själv som fin…

  2. Anna oktober 14, 2012 den 6:12 e m #

    Ja usch. Jag är ibland rädd att detsamma ska hända oss. Jag föredrar knäckebröd- och porrfilmsgeneraliseringen big time!
    … om jag jämför med de många kristna sekter som finns i bland annat USA där de våldtar kvinnor och barn i religionens anda. Sverige är ett kristet land och vi skulle alla kunna drabbas av en liknande generalisering som de blir som är födda i muslimska länder och i och med det antas vara fanatiska terrorister. Vi tror att vi är trygga för att vi vet bättre (att vi är ju inte som kristna religiösa sektmedlemmar) men faktum är att andras okunskap kan drabba oss lika väl som svenska rasister låter sin okunskap drabba andra genom sin generalisering av exempelvis muslimer.

Kommentera

