Blondinbella och Camilla Henemark

12 Okt

Blondinbella har ADHD. Och Camilla Henemark…

Ojojoj, två till tänker jag…Snart är det så många att det blir det normala. För om tillräckligt många är ngt blir det ju normalt. Kanske överdriver jag men det har verkligen skett en markant förändring där antalet diagnoser påstås ha fördubblats  eller kanske till och med fyrdubblats på några år. Fortsätter den trenden blir det snart onormalt att inte ha ADHD… 

Kanske tänker du nu att jag är emot diagnoser. Nä, det är jag inte men diagnosen får inte bli den enkla lösningen som tas till. På individnivå kan det självklart vara bra att få en diagnos men organisatoriskt blir det ett problem när diagostiserandet nästintill galopperar. Sir Ken Robinson belyser problematiken med ökningen som också är markant i USA. Enligt hans studie ökar diagnoserna ju längre mot östkusten du kommer. Så han undrar om det är ngt med vattnet. ;D

Diagnos eller inte i Blondinbellas och Henemarks fall tänker jag inte debattera. För dem kan en diagnos vara det bästa. Innan Blondinbellas diagnos blev klar skrev hon på sin blogg: – Om det skulle vara så vore det skönt att få hjälp att ”stänga av min energi” ibland. Ooops, igenkänning…Kanske skulle jag ringa läkaren…Det gäller ju i vilket fall att hålla sig normal!

2 svar to “Blondinbella och Camilla Henemark”

  1. Anna oktober 12, 2012 den 7:11 e m #

    Det här pratade vi om på jobbet idag. Så himla många som fått den diagnosen nu och många verkar tro att då vet man hur ”de” är. Många verkar rama in dessa människor i de svårigheter en diagnos kan innebära (koncentrationssvårigheter etc.). Men vad säger det om människan egentligen? Ska diagnosen bara sortera in människor i fack som visar på vilka svårigheter en person kan ha? Det är ju som med det mesta att en förkunskap om en liten del av ett fenomen senare kan bli det enda folk ser. Vad händer med personens alla resurser då? De synas och uppmärksammas inte lika väl. Sen är det ju väldigt bra om det blir normalt för då kanske nyanserna och det unika hos alla kan få ta plats. Men det känns som att det kommer dröja. Okunskapen är i dagsläget alltför stor och det de flesta förknippar diagnosen med är inte personernas resurser utan snarare tvärtom. ALLA är så mycket mer än en diagnos och dess mycket varierande symptom. Jag är inte bara den som har eksem och behöver tänka på att ta hand om min hud, t.ex. Jag vill i alla fall inte se mig som det….

    • cinaungh oktober 12, 2012 den 7:31 e m #

      Du är så klok Anna. Håller med dig helt. Vi måste ju se människan!

Kommentera

