Mervyn Benford

10 Okt

Så dök han upp igen den där mannen som lärde mig så mycket en gång för många år sedan. Mervyn heter han och är skolinspektör från England. Han ifrågasatte allt minns jag och jag älskade det. Inget förgivettagande utan ett öppet sinne för vad som ger bäst resultat. Mitt första minne av honom var när han verkligen bekymrat undrade varför vi i Sverige inte lät barn börja musikskolan förrän i nioårsålder. Ofattbart för honom eftersom barn enligt forskning är som mest mottagliga i 4-5 årsålder. När han sa det blev det ofattbart för mig med….Tänk så mycket det är vi bara gör för att man alltid gjort så.

Trots sin aktningsvärda ålder (har jag en fördom mot äldre människor?) lyckades han även idag att trigga och utmana mitt tänk. Han har utvecklat ett metod för hur skolor kan självutvärdera sig som bygger på observationer i klassrummet.

”When he set out he didn´t know where he was going.
When he got there he didn´t know where he was.
When he came back he didn´t know where he´d been.
And all this on public money.”         
                                         Columbusprincipen i skolan

 

Kommentera

